Water 4.0

Hoogtechnologisch waterbeheer

“Technologieën als cloud computing, sensoren en artificiële intelligentie laten toe om ons waterbeheer te automatiseren en te digitaliseren. Die evolutie noemen we Water 4.0”, vertelt Bert De Winter, directeur Innovatie bij De Watergroep.

introductie foto Hoogtechnologisch waterbeheer

Evolutie in waterbeheer

“We zetten in op hoogtechnologische systemen om lekken sneller op te sporen. Met digitale meters achterhalen we op welke plaatsen het waterverbruik plots opvallend gestegen is. Vervolgen sturen we extra mensen ter plaatse om de lekken op te sporen en te dichten. In sommige gevallen kunnen we lekken zelfs voorkomen, bijvoorbeeld door het drukbeheer van het drinkwaternet te verbeteren.”

Meer mogelijkheden

Artificiële intelligentie kan ook nuttig zijn om investeringen in infrastructuur maximaal te laten renderen. “Het is bijvoorbeeld mogelijk om gegevens over de toestand van onze infrastructuur te combineren met prognoses rond de toekomstige vraag naar water en de beschikbaarheid ervan. Zo kunnen we investeringen slimmer plannen”, weet Bert De Winter. “We volgen de evoluties in Water 4.0 op de voet en integreren ze in onze werking.”

water 4.0
function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)