Digitale watermeter

meer inzicht in waterverbruik

Meer dan 10% van het drinkwater in Europa gaat verloren door lekken bij klanten. Dat zorgt voor hogere facturen en minder beschikbaar water. Een digitale meter geeft meer inzicht in het dagelijkse waterverbruik, waardoor lekken sneller aan het licht komen.

introductie foto meer inzicht in waterverbruik

Een digitale watermeter meet het waterverbruik via ultrasone geluidsgolven. Hij heeft geen bewegende onderdelen en is daardoor niet onderhevig aan slijtage. Dat zorgt voor nauwkeurige metingen tijdens de hele levensduur van het toestel. De Watergroep kan de gegevens digitaal raadplegen.

Lek detecteren

“Met een digitale watermeter zullen onze klanten hun waterverbruik van dag tot dag kunnen opvolgen”, zegt projectleider Meetsystemen Cindy Vanderstraeten. “Neemt het verbruik van een klant plots toe, dan sturen we een waarschuwing om een mogelijk lek in de binneninstallatie te signaleren. De digitale opvolging laat ook toe om correcte facturen uit te sturen, gebaseerd op het reële verbruik. Binnen De Watergroep zorgen digitale meters voor een efficiëntere werking, omdat we niet langer indexopnemers op pad moeten sturen. Het is een win-winmaatregel.”

Proefprojecten

Momenteel lopen er 5 proefprojecten met in totaal 1.500 digitale meters bij klanten en eigen medewerkers. Cindy Vanderstraeten: “In elk van die projecten toetsen we een ander aspect van digitale bemetering. We testen onder meer verschillende meettoestellen en manieren waarop we de verzamelde data naar een zinvolle dienstverlening kunnen vertalen. De privacy van de klant wordt altijd gerespecteerd. In 2020 zou de productie van de digitale meters van start moeten gaan. Zodra we er klaar voor zijn, zullen we in totaal ongeveer 1,5 miljoen watermeters vervangen.”

function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)