Propere leidingen

Spuien

Spuien, ofwel het schoonspoelen van waterleidingen, is nodig om bezinksel te verwijderen en bruin water te voorkomen. Sinds 2018 werkt De Watergroep aan een onderzoeksproject om vervuiling te voorspellen, zodat we proactief kunnen optreden.

introductie foto Spuien

Poetsbeurt

Spuien kun je vergelijken met een grondige poetsbeurt voor waterleidingen. Door erg snel veel water door een leiding te laten stromen, worden afzettingen van ijzer- en andere deeltjes verwijderd. Regelmatig spuien is nodig om klachten zoals bruin water te voorkomen. Troebel water ontstaat als er plots sediment loskomt door veranderingen aan het distributienet, zoals een lek of een hoge waterafname door de brandweer.

Metingen

In 2017 startte De Watergroep met een proefproject rond spuien in Vlamertinge (Ieper). Het doel: een gebied op een gestructureerde manier spuien met een minimum aan spoelwater en een maximum aan efficiëntie. Dat gebeurde aan de hand van een hydraulisch model. De spoelacties bleken een langdurig positief effect te hebben op de waterkwaliteit.

Troebelheidsmeting

Beter nog is om via troebelheidsmetingen proactief te werk te gaan, waardoor er gespuid kan worden voordat er klachten zijn. Sinds 2018 werkt De Watergroep mee aan de ontwikkeling van een softwaretool om in het hydraulisch model vervuiling te voorspellen. De tool zal worden uitgetest in een testzone in ons distributiegebied.

spuien
function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)