Sensor voor waterkwaliteit

verbeterde online monitoring

Online sensoren kunnen de waterkwaliteit helpen opvolgen. In 2017 testte De Watergroep de sensormethode EventLab van het biotechnologiebedrijf Optiqua. Die testperiode leidde in 2018 tot een nauwe samenwerking.

introductie foto verbeterde online monitoring

Verontreinigingen signaleren

Optiqua ontwikkelde recent een sensormethode die in het hele productie- en distributienetwerk kan worden ingezet. Het Optiqua EventLab bestaat uit een optische sensor, infrastructuur voor dataoverdracht en software om de data te analyseren en incidenten op te sporen. “De optische sensor meet minuscule veranderingen in de brekingsindex van water”, zegt Gisèle Peleman, manager Assetbeheer en Procestechnologie. “In mensentaal is dat: de invloed die een verandering in de waterkwaliteit heeft op de mate waarin licht gebroken wordt onder water. Op die manier kunnen de sensoren verontreinigingen of operationele problemen signaleren.”

Proefproject

In 2017 zette De Watergroep een pilootproject op poten om een klein netwerk van 10 sensoren uit te testen. Het project werd uitgevoerd in de regio Meetjesland in Oost-Vlaanderen. De waterkwaliteitssensoren kregen een plaats aan de ingangen van enkele watertorens en de uitgangen van de waterproductiecentra in Kluizen en Eeklo. “Begin januari 2018 rondden we de testperiode van het project af. De resultaten bevestigden dat de toestellen inderdaad veranderingen in de waterkwaliteit opmerken”, aldus Gisèle Peleman. “Daarom hebben we beslist om de 10 toestellen in onze exploitatie op te nemen. Ze worden nu verplaatst naar locaties die strategisch belangrijk zijn in onze kwaliteitsbewaking.”