Internet of Water

Vlaanderen wapent zich tegen groeiende waterrisico’s

Het Internet of Water is een nieuw, intelligent waterbeheersysteem dat werkt op basis van een draadloos sensorennetwerk en zelflerende software. Het systeem laat toe om de waterkwaliteit en -kwantiteit permanent op te volgen en bij te sturen. 

introductie foto Vlaanderen wapent zich tegen groeiende waterrisico’s

De nood aan een monitoringsysteem voor water werd de jongste jaren meer dan duidelijk. Waterschaarste en -overlast zijn hot topics. Maar hoe zet een digitale waterbeheersing ons op weg naar een robuuster watersysteem?

Grootschalig

“Dankzij een grootschalig sensorennetwerk biedt het Internet of Water ons de kans om de beschikbare waterreserves in kaart te brengen en beter te benutten”, weet Louise Vanysacker, manager Onderzoek en Ontwikkeling. “Een netwerk van meer dan 2.000 kleine, energiezuinige en draadloze waterkwaliteitssensoren zal in heel Vlaanderen de waterkwaliteit van bodem-, grond- en oppervlaktewater en van gezuiverd rioolwater monitoren. Daardoor kunnen we de waterreserves beter benutten in functie van de vraag. Een efficiënter beheer van het oppervlaktewater garandeert ook de toekomstige waterproductie van onze verschillende productiecentra, terwijl een realtime controle van de waterkwaliteit onze productiekosten kan verlagen.”

Koplopers

Het ‘Internet of Water’-project wordt gedragen door 5 partners: De Watergroep, VITO, Aquafin, imec en Vlakwa. Samen willen ze Vlaanderen waterveiliger maken en onze regio op de kaart zetten als een internationale koploper inzake slim waterbeheer. “Met het eerste pilootproject gaan we onder meer na hoe nauwkeuring de metingen zijn en hoe we de betrouwbaarheid van het uitgebreide netwerk op technisch vlak kunnen garanderen”, zegt Louise Vanysacker. “Op langere termijn bekijken we hoe we de resultaten helder kunnen visualiseren en op een toegankelijke manier kunnen verspreiden.” De Vlaamse Regering maakt 9 miljoen euro vrij voor de uitrol van het project.

function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)