Ondergrondse wateropslag

Vergroot de voorraad

Drinkbaar water is schaars in Vlaanderen, zeker in de zomer. Door winterwater in diepe grondlagen te bufferen, wil De Watergroep een grotere voorraad aanleggen. Dat principe heet Aquifer Storage and Recovery (ASR).

introductie foto Vergroot de voorraad

Wateroverschotten opslaan in de ondergrond

Door de hoge verhardingsgraad in Vlaanderen spoelen grote hoeveelheden regenwater al te snel weg naar waterlopen en rioleringen, en zo naar de zee. “Sinds 2018 onderzoeken we of we wateroverschotten in de ondergrond kunnen injecteren, tussen 200 en 300 meter diep. Het water dat we onder de grond bewaren, kunnen we in de zomer weer oppompen”, vertelt hydrogeoloog Alexander Vandenbohede. “Die aanpak heeft veel voordelen: we kunnen snel een voorraad opbouwen, er loopt minder water naar de zee en we moeten veel minder grond verwerven dan voor een bovengronds waterbekken.”

Onderzoeksfase

Voor het ASR-systeem concreet kan worden ingezet, moeten er nog wat vragen worden uitgeklaard. Het injecteren van water mag bijvoorbeeld geen schade toebrengen aan de ondergrond. Dat betekent onder meer dat het water eerst gezuiverd moet worden. Ook moet al het geïnjecteerde water opnieuw opgepompt kunnen worden. “In 2018 hebben we met een haalbaarheidsstudie aangetoond dat er potentieel is om behandeld water in de ondergrond te injecteren. We hebben ook een mogelijke locatie voor een ondergrondse wateropslag geïdentificeerd: in West-Vlaanderen, ter hoogte van onze winning De Blankaart”, weet Alexander Vandenbohede. “In 2019 plannen we daar de eerste testen.” 

milieu
function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)