Koude-warmteopslag?

Hoe verzoenen we koude-warmteopslag met zuiver grondwater?

Koude-warmteopslag is een duurzame methode om energie in de vorm van warmte of koude op te slaan in de bodem. De grondwaterputten die daarvoor aangelegd moeten worden, kunnen echter een bedreiging vormen voor de natuurlijke kwaliteit van het grondwater. Duidelijke afspraken zijn dan ook nodig.

introductie foto Hoe verzoenen we koude-warmteopslag met zuiver grondwater?

Grondwater

Diep onder de grond liggen afgesloten grondwaterlagen die beschermd worden door een natuurlijke kleilaag en heel zuiver water bevatten. Dat grondwater is belangrijk voor onze huidige en toekomstige drinkwatervoorziening. Ondergrondse activiteiten die zo’n beschermende kleilaag doorboren, zoals grondwaterputten voor koude-warmteopslag, kunnen de grondwaterkwaliteit in het gedrang brengen. “Het is niet omdat een techniek duurzaam is dat ze geen risico’s inhoudt. Daarom hebben we aan de Vlaamse overheid gevraagd om een duidelijk kader te creëren dat bepaalt waar zulke systemen mogelijk zijn en waar niet”, zegt Tom Diez, manager Waterbronnen en Milieu. “Volgens wetenschappelijke principes kunnen de nodige beschermingszones afgebakend worden. Vlak bij drinkwaterwinningen zal koude-warmteopslag niet mogelijk zijn, iets verder weg kan het wel, maar enkel onder duidelijke voorwaarden.”

Samenwerken

De concrete voorwaarden worden bepaald in samenspraak met de drinkwatersector en de aanbieders van systemen voor koude-warmteopslag. “Het is zeker niet onze bedoeling om koude-warmteopslag onmogelijk te maken”, verduidelijkt Tom Diez. “Meer nog, op termijn willen we graag samen met de sector projecten lanceren. De Watergroep kan zo de kwaliteit van de grondwaterlagen garanderen terwijl aanbieders van koude-warmteopslagsystemen op een veilige manier duurzame energie kunnen opwekken. We willen de risico’s wegnemen zonder een rem te zetten op duurzame ontwikkelingen. Uiteindelijk zijn drinkwater- en energievoorziening nauw met elkaar verbonden. We kunnen ze dus ook best samen aanpakken.”

function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)