Limburg: zacht water

Zachter water op komst in Limburg

De vraag naar ‘zacht’ drinkwater blijft stijgen. Daarom investeert De Watergroep in een extra onthardingsstap bij de bouw of renovatie van waterbehandelingsinstallaties.

introductie foto Zachter water op komst in Limburg

Voorkeur voor zacht water

Hard drinkwater is gezond, maar het calcium in het water zorgt voor vervelende kalkaanslag op kranen en in huishoudelijke apparaten. Zacht water krijgt dan ook vaak de voorkeur. “In Vlaanderen kampt onder meer Zuid-Limburg met hard drinkwater. Om dat probleem aan te pakken, stuurt De Watergroep sinds kort zachter water uit de Maasvallei naar het zuiden”, vertelt Gert Danckaers, manager Ontwerp en Engineering. “Dat gebeurt via het gloednieuwe waterproductiecentrum Vlakenhof in Maaseik (foto rechts). Die installatie werd in 2018 in dienst genomen en heeft een capaciteit van 12.000 kubieke meter per dag.”

waterproductiecentrum

Nieuwe waterproductiecentra

Op termijn moeten al onze klanten in Zuid-Limburg zacht water krijgen. “Nadat er eerder al onthardingsinstallaties kwamen in Bovelingen en Velm (Sint-Truiden), startten we in 2018 met de bouw van een nieuw waterproductiecentrum in Bilzen. Daar worden extra onthardingsreactoren opgenomen in de waterbehandeling”, weet Gert Danckaers. “De installatie wordt in 2021 in dienst genomen en zal dan heel Bilzen en omgeving van zachter water voorzien. Ook in Tongeren, Nieuwerkerken, Kortessem en Borgloon staan waterproductiecentra met ontharding op de planning.”

Ook andere provincies

Ook in de andere provincies lopen er projecten rond ontharding. Zo worden dit jaar de nieuwe waterproductiecentra in Waarmaarde in West-Vlaanderen en Eeklo in Oost-Vlaanderen (zie foto onder) in dienst genomen.

function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)