Noodwinningen

Noodwinningen garanderen drinkwater bij droogte

Extreme droogte of andere uitzonderlijke omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat de drinkwatervoorziening in het gedrang komt. Extra noodwinningen kunnen in zo’n geval een uitweg bieden.

introductie foto Noodwinningen garanderen drinkwater bij droogte

Altijd water

De Watergroep is wettelijk verplicht om de drinkwatervoorziening te garanderen binnen haar werkingsgebied. Onze klanten moeten op elk moment over voldoende en proper drinkwater beschikken. “Om ook in uitzonderlijke omstandigheden voldoende drinkwater te kunnen leveren, willen we graag verspreid over Vlaanderen enkele noodwinningen bijbouwen”, vertelt Tom Diez, manager Waterbronnen en Milieu. “Zo’n noodwinning wordt bij voorkeur nooit gebruikt, ze biedt alleen een uitweg in extreme situaties van waterschaarste.”

In de buurt

Op technisch vlak is een noodwinning niet moeilijk te realiseren. Tom Diez: “We boren de grondwaterputten in de buurt van een bestaande waterwinning, zodat we die installatie kunnen gebruiken voor de waterbehandeling. Doet een noodsituatie zich voor, dan kan de winning heel snel opgestart worden. Zo kunnen we toch de watervoorziening garanderen. We testen het concept momenteel in Kluizen: daar hebben we in de buurt van de oppervlaktewaterwinning grondwaterputten geboord. Worden we in de toekomst met waterschaarste geconfronteerd die we niet op een andere manier kunnen oplossen, dan kunnen we die noodwinning inschakelen.”

function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)